Lista aktualności Lista aktualności

Konkurs "Klasa z drewna"

Na terenie Nadleśnictwa Łosie Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łosiu wziął udział w projekcie "Klasa z drewa" zorganizowanym przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Centrum Informacyjne Lasów Państwowych.

Celem konkursu było propagowanie drewna jako ekologicznego i trwałego surowca, a także zwrócenie uwagi na szczególne znaczenie lasów w naszym środowisku.

W ramach projektu „Klasa z drewna” zostały przeprowadzone 3 lekcje biologii na świeżym powietrzu pod wiatą. W klasie 4 był to temat: Poznajemy las i jego mieszkańców. Uczniowie korzystali z plansz dydaktycznych oraz różnych okazów i wytworów z drewna. Uczyli się rozpoznawać podstawowe gatunki roślin i zwierząt oraz klasyfikować je do poszczególnych warstw lasu. Wspólnie dyskutowali na temat znaczenia lasów w przyrodzie i gospodarce człowieka oraz ustalali zasady zachowania się w lesie. Na podsumowanie uczniowie wypełniali krzyżówkę podsumowującą zdobytą wiedzę.

W klasie 6 przeprowadzony został temat: Ptaki kręgowce zdolne do lotu. Uczniowie za pomocą tablic edukacyjnych oraz okazów przestrzennych poznawali budowę ptaka. Dostrzegali związki między stałocieplnością a różnorodnością siedlisk ptaków. Wskazywali na przystosowania ptaków do lotu, oraz znaczenie ptaków dla przyrody i życia człowieka. Omówione zostały pojęcia takie jak: zmiennocieplność, stałocieplność, jajorodność, błony płodowe gniazdowniki zagniazdowniki, migracje. Na podsumowanie uczniowie dopasowywali różne gatunki ptaków do ich gniazd i siedlisk.

W klasie 8 przeprowadzony został temat: Poznajemy różne formy ochrony przyrody. Na podstawie tablic dydaktycznych i naturalnych okazów uczniowie poznawali najważniejsze formy ochrony przyrody występujące w Polsce tj. rezerwaty przyrody częściowe i ścisłe, Parki narodowe, Parki krajobrazowe, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, obszary natura 2000, ogrody botaniczne i zoologiczne, gatunki chronione. Problemem kluczowym było pytanie: Jak ratować przyrodę? Ważnym również okazało się rozwinięcie myśli: „cudze chwalicie, swego nie znacie”. Na zakończenie uczniowie uzasadniali dlaczego tworzenie obszarów chronionych jest skuteczną metodą ochrony przyrody. Podawali przykłady obszarów chronionych w pobliżu swojego miejsca zamieszkania, wskazywali również na gatunki objęte ochroną. Na podstawie zgromadzonych wcześniej darów lasu rozpoznawali różne gatunki świata roślin.